me & mine

Nak share apa yg blh di share...especially utk yg sudi mbaca. Dunia hanya sementara...
pesanan org tuaku..." hina besi kerana karat...hina manusia kerana tidak berilmu:...
Pesanan utk sume..."Idup biar berakal...tp mati jgn brantu!"

Peace yoo... \m/

Monday 2 April 2018

Sampel Krejcie & Morgan (1970)



as salam...kali nie aku save & share dari satu blog tu..bagaimana menentukan saiz mengikut Krejcie & Morgan (1970)...ini utk rujukan aku * suami..juga pd sapa yg cari...

nak buat kajian nie kene bertabah...smoga aku bertabah..based on basic yg aku find out..aku kene lbh expose dgn kajian...ok skg aku kene mulakan proposal design...
kerangka kajian adalah main dalam research..reasearcher kene tau apa yg die nk cari based on ape masalh yg die kaji....




Bagi pengkaji yang baru berjinak dalam dunia penyelidikan, penentuan saiz sampel akan menjadi masalah. Hakikatnya, sebahagian besar kajian yang dijalankan adalah melibatkan populasi yang besar. Pengkaji pula perlu mengambil kira aspek kos, masa dan tenaga. Apakah yang wajar dilakukan? Adakah akan mengambil seluruh populasi atau menentukan saiz sampel?


Sewajarnya, pengkaji mengambil pendekatan yang realistik dalam menentukan saiz sampel yang sesuai dengan jumlah populasi. Ini bertujuan untuk mengelakkan adanya ralat yang besar.


Setakat ini, saya hanya menentukan saiz sampel berdasarkan Jadual Penentuan Saiz Sampel Krejcie dan Morgan (1970). Jadual penentuan saiz sampel ini diterima pakai oleh ahli akademik dan memudahkan pengkaji menentukan saiz sampel. Contoh jadualnya, seperti di atas. Setelah mendapatkan saiz sampel berdasarkan populasi kajian saya, 

No comments:

Post a Comment